כיצד לשאול שאלה בפורומים מקצועיים וטכניים |
[ המאמר באדיבות דניאל פטרי – www.petri.co.il ]
הקדמה כמה פעמים ביקשת לקבל פתרון לבעיה שהיתה חשובה לך מאוד, חיכית שעות על גבי שעות לקבלת תשובה, אבל כל מה שקיבלת היה דממת אלחוט או תשובות מהסוג הזה:
או במקרה גרוע יותר:
אם קיבלת תשובה מסוג זה יותר מפעם אחת בחייך, רוב הסיכויים שתפיק תועלת מקריאת מדריך זה, שמנסה לתאר את הדרך הטובה ביותר לשאול שאלות בפורומים מקצועיים, בקבוצות דיון, ברשימות תפוצה וכו’. בבואך לשאול שאלה בפורומים הקשורים למחשבים, רשתות, אבטחת מידע, תמיכה ועוד שלל נושאים רלוונטיים, חשוב מאוד לדעת איך לשאול את השאלה על-מנת להגדיל את הסיכויים לקבל תשובה טובה, אמינה, מקצועית ומהירה. לא כולם יודעים מהי הדרך הטובה ביותר לשאול שאלה מקצועית. שים לב למספר דגשים שיתוארו לעיל. אתה לא חייב למלא אחר כולם, אבל כל מידע שתספק בשלב הכותרת + השאלה עצמה, וגם במהלך תגובות שלך לתשובות שתקבל ישפרו כאמור את איכות התשובה לה אתה מחכה. הערה: בגלל מגבלות השפה העברית מאמר זה כתוב בלשון זכר, עם הקוראות הסליחה. הנחות יסודאם הגעת לכן כדי לשאול שאלה כנראה שהעניין היה מספיק חשוב לך. רצית עזרה, ולכן, אם אתה מצפה ממני או מגולשים אחרים בעלי ידע (שגולשים לכאן בזמנם הפנוי ובהתנדבות מלאה) לעזור לך לפתור את הבעיה החשובה שלך, המינימום שיכולת לעשות זה לספק מספיק מידע כדי שבאמת העזרה תהיה ממוקדת ויעילה. כאיכות השאלה כך, בד”כ, איכות התשובה. ככל שתספק יותר פרטים רלוונטיים בשלב השאלה הראשונית, ככל שתתן תמונה מלאה יותר של הבעיה ושל כל הפעולות בהם נקטת כדי לפתור אותה, כך תקבל, בד”כ, תשובה מקצועית יותר. אל תניח שהתשובה מגיעה לך! אף אחד לא חייב לך כלום! אולי יעזרו לך, אולי לא. לפני שאתה שואל שאלה נסה להעמיד את עצמך במקום זה שעומד לענות לך ונסה לראות האם אתה היית טורח בכלל לענות לעצמך. אנא התייחס לדרך שבה כתובה השאלה, לכותרת ולרמת העניין שהיא מעלה. אנחנו לא מנחשים בקפה וגם לא יודעים לקרוא מחשבות. תן לנו את כל המידע הדרוש בשאלה עצמה, אל תיתן לנו לנחש, “לשאוב” ממך את המידע בתשלומים, או לחפור בחושך. נסה להראות, בשאלה עצמה, שאתה מוכן להיות שותף פעיל בחיפוש אחר הפתרון לבעיה שלך. אל תזלזל באינטליגנציה של הגולשים האחרים ע”י כך שתוריד את הרמה של השאלה שלך. אנשים שעוזרים בפורומים וקבוצות דיון אוהבים אתגרים, אבל הם לא אוהבים שמישהו מבקש שיאכילו אותו בכפית את התשובה, ועוד חצוף מספיק כדי לא לטרוח לחזור ולהגיד “תודה”. לפני ששואליםלקרוא לפני ששואלים – דפדף בפורום, קרא את הכותרות של כל האשכולות הנמצאים בדף הראשון, ואם יש לך כמה דקות, גם אלה הנמצאות דף אחד או שניים אחורה. יש סיכוי סביר שהשאלה אותה אתה עומד להעלות כבר נשאלה בצורה זו או אחרת בעבר, וזה יהיה די מטופש מבחינתך לשאול שאלה על התקנת עברית למשל, כששני אשכולות ממך כבר היה דיון של 20 תגובות באותו נושא. לבדוק האם אתה נמצא בפורום המתאים לפני שאתה שואל – פורום מערכות הפעלה של מיקרוסופט דן בדיוק בנושא זה. אין טעם להעלות לשם שאלה בנושא לינוקס, וגם לא בנושא הגדרת נתב ADSL. לרוב הפורומים יש, בד”כ, תיאור בסיסי המציג את הנושאים העיקריים בהם דן הפורום. יש מערכות פורומים בהם ניתן לבצע העברה של שאלות שלא היו במקום, ובפורומים כאלה, שאלה שלא תהיה במקום תועבר לפורום אחר במקרה הטוב, אבל במקרה הרע תזכה לתגובות עוינות מצד גולשים אחרים. מצד שני, זכור שישנן מערכות פורומים וקבוצות דיון בהם לא ניתן לבצע העברת אשכולות, ולכן ההודעה שלך פשוט תיעלם לה לדפים האחוריים מבלי שתזכה כלל לתגובות. בכל מקרה מדובר בבזבוז זמן שיכול היה בקלות להיחסך ממך. כל פורום והרמה שלו – עם כל הכבוד לפורומים רבים באינטרנט, יש הבדל משמעותי בין פורום שמתעסק בשפות תכנות או מוצרי רשת מתקדמים לבין פורום תמיכה במערכות הפעלה ביתיות. אפשר לראות את זה באיכות התשובות ובאופיים של האנשים המשתתפים בפורום או בקבוצת הדיון. נסה להתאים את רמת השאלה לרמת הפורום. שאלות של מתחילים בפורום מתקדם יזכו לרוב לתגובות קרירות, לא בגלל השחצנות של המשתתפים, אלא בגלל העובדה שהם מצפים מהשואל לעשות שיעורי בית לפני שהוא מעלה שאלה טריוויאלית. להריץ חיפוש בארכיון ובפורום לפני ששואלים – אשכולות בעלי מידע חשוב ומרוכז יועברו, בד”כ, ע”י מנהלי הפורום לארכיון המיועד לצורך זה. בארכיון תוכל למצוא אוסף גדול של מאמרים, קבצי עזר, לינקים ועוד מידע חיוני. אתה רוצה לדעת איך מתקינים XP? אתה רוצה לדעת איך נכנסים למחשב למרות ששכחת את הסיסמה? אתה רוצה לדעת איך להיפטר מהבלאסטר? סביר להניח שכל הנושאים האלה (ועוד מאות אחרים) נידונו בהרחבה בעבר, נכתבו להם תשובות מלאות ומקיפות, והם הוכנסו לארכיון של הפורום. מי יודע, אולי הבעיה ה*מאוד דחופה* שלך נידונה בעבר, זכתה לתשובות מעולות, והוכנסה כבר לארכיון? חסוך מעצמך את ההמתנה, ומגולשים אחרים את הצורך לענות שוב. חפש בארכיון וגם בפורום עצמו. הערה: לא לכל מערכת פורומים קיים ארכיון מסודר, לעיתים הארכיון הוא הפורום עצמו. אבל זה שלא מצאת ארכיון לא אומר שמותר לך לוותר על אופציית החיפוש החשובה. אל תחשוב שהיותך ישראלי מקנה לך פריבילגיה מיוחדת לא לקרוא מדריכים, או לחפש תשובות בכוחות עצמך. השאלה עצמהא) הכותרתהכותרת שאתה נותן להודעה/שאלה שלך תקבע כמעט לבדה את מספר הכניסות של צופים אחרים לשאלה שלך ואת היחס שלהם אליה. אנא השתדל לנסח את הכותרת בקפידה ובמחשבה. מקד את הריכוז של הקורא הפוטנציאלי בבעיה עצמה ולא בכל מיני שטויות אחרות. שיטה יעילה למדי להשגת המטרה הזו היא לכתוב בשיטה של “מטרה-בעיה”. הנה כמה דוגמאות רעות וטובות:
מה אנחנו אמורים להבין מהכותרות האלה? למה לי לבזבז את זמני ולהיכנס לשאלה ולברר מה הבעיה שלך? אם אתה לא מסוגל להשקיע 3 שניות מחשבה אודות ניסוח הכותרת, מה הסיכוי שבתוך האשכול תהיה בעיה מעניינת שכתובה בצורה שאפשר להבין אותה?
אל תגדיר את הבעיה שלך כ”דחופה” או “בהולה” אפילו אם היא כזו. רוב האנשים לא יאמינו לך ויבחרו להתעלם ממך מתוך אמונה שאתה סתם מנסה ללכוד תשומת לב.
כבר מקריאת מהכותרת בשניות הראשונות ברור מראש על מה נסובה הבעיה. מי שירצה להיכנס להודעה שלך יידע למה לצפות, ואילו אלה שמחפשים משהו אחר יוכלו להימנע מבזבוז של זמנם היקר. יתרון נוסף: כותרת טובה מצביעה (כנראה) על כך שגם השאלה עצמה תהיה מאתגרת יותר ויהיו בה הפרטים החשובים למי שירצה לעזור (על כך – ראו בהמשך). ב) ניסוח השאלהבבקשה נסה להבין: אם לא תיתן פירוט מתאים של הבעיה שלך יהיה קשה מאוד לעזור לך. לכל חומרה, תוכנה ומע’ הפעלה יש דברים שמיוחדים לה – אם לא תפרט בשאלה עצמה, יש סיכוי גדול שלא תקבל תשובה, או שהתשובה שתקבל תהיה כללית מאוד ולא תעזור לך. שאלה מקצועית צריכה להכיל את כל הפרטים הרלוונטיים לשאלה עצמה. גם מה שלא נראה לך רלוונטי עשוי להתגלות כבעל חשיבות מאוחר יותר. תן לנו את כל התמונה, אל תחסוך מאיתנו מידע, אבל תוך כדי כך נסה גם לא לשעמם אותנו במגילות אסתר. להלן רשימה של שאלות ונקודות חשובות שיש לתת להן את מלוא תשומת הלב. חלק מהנקודות הללו מתייחסות למנהלי רשת מקצועיים שיודעים ומכירים היטב את החומר ואת קונפיגורציית הרשת שלהם. נקודות אחרות הן כלליות ויש לתת אליהן את הדעת בכל שאלה רצינית (כמו למשל סוג מערכת ההפעלה, הודעות השגיאה, פעולות שביצעת עד לרגע זה וכו’). בכל מקרה, לא כל נקודה זקוקה להתייחסות בשאלה שלך, אבל כל מידע שצריך להיות שם ולא הוכנס בפעם הראשונה סתם יגרום לעיכובים במתן התשובה הנכונה: התקלה עצמה – סימפטומים, מה עשית כדי לגרום לה, מה עשית כדי לתקן אותה, האם היא חוזרת על עצמה בתדירות, האם אפשר לגרום לה לחזור על עצמה וכיצד, האם רק על המחשב שלך, האם בכל הרשת, האם בכל תוכנה, האם היא קשורה לפעולה כלשהי אותה ביצעת לא מזמן (למשל התקנת Hotfix חדש של מיקרוסופט או הסרת תוכנה בצורה ידנית וכו’), האם יש הודעות שגיאה עם עליית המחשב (ואם כן – מה כתוב בהודעה?), שגיאות ב- Event Viewer, האם ביצעת Logging מפורט (חשוב בסביבות ספציפיות כמו Exchange וכו’) ועוד. תאר בפנינו מה בדיוק עשית עד היום כדי להתגבר על התקלה או לנסות לפתור את הבעיה? בהרבה מקרים השואל פספס משהו קטן במערכת שלו ואם תתאר לפנינו את התהליכים שכבר ביצעת כדי לתקן את הבעיה – נוכל אולי לתת לך טיפים שיעזרו לך. באיזו מערכת הפעלה מדובר? עד כמה שזה נשמע טריוויאלי, חלק גדול מהשואלות חושבים שאנחנו קוראי מחשבות. אנחנו לא. מילא שאלה על XP בפורום מערכות הפעלה ביתיות, עוד אפשר איכשהו לנחש במה מדובר. אבל שאלה על XP בפורום שרתים? מאיפה לך החוצפה לחשוב שמישהו יטרח להחזיר לך תשובה? אין דינה של מערכת הפעלה מסוג Red Hat כמו אחת מסוג Windows XP Pro. ואפילו במקרה של XP, גם כאן יש לא מעט הבדלים בין גרסת ה- Pro לבין גרסת ה- Home. לפעמים הבדלים אלה יהיו בדיוק אלה שיעשו את ההבדל בין תשובה נקודתית ומיידית, לבין הליכה סחור סחור במעגלים. מה שמדהים הוא העובדה שנתקלתי לא פעם ולא פעמיים באנשים שניהלו דיון הלוך וחזור תוך כדי שהם “מציקים” לאלה שניסו לעזור להם, ולבסוף, לאחר 10 סיבובים של ניסיונות למתן פתרון – לפתע הם “נזכרים” שבכלל הם עובדים עם SBS2000… נו באמת. פתטי. תאר לנו את קונפיגורציית הרשת שלך – רשת, כרטיסי רשת, מחברים, כבלים, ADSL, מודם, נתב, כתובות IP, פינגים בין התחנות/שרתים ועוד. שאלות רבות קשורות לבעיות רשת, בלי מידע נוסף לא נוכל להתחיל לעזור בצורה מקצועית. כמובן שמידע כזה הוא לא נחוץ תמיד, אלא רק בקונטקסט הנכון. Name Resolution – תאר את מנגנון תרגום שמות – Host & NetBIOS – הגדרות שרתים, Node Type, איך הגדרת את ה- DNS וה- WINS שלך, נתבים בדרך וכו’. רוב התקלות הנפוצות ב- Active Directory נובעות כתוצאה מהגדרה לא נכונה של DNS. כמו כן, חלק גדול מבעיות הרשת הנפוצות אצל משתמשים (בסגנון “אני לא רואה את השרת!”) ניתנות לפתרון ע”י הגדרה נכונה של WINS או DNS ברשת, או אם אין לך שרת, ע”י הגדרה ועדכון קבצי LMHOSTS או HOSTS על המחשבים. מנגנון הקצאת כתובות IP – האם אתה משתמש ב- DHCP? אם כן, פרט את ההגדרות של השרת (חשוב בעיקר בסביבת W2K). אם לא, תאר את שיטת הקצאת הכתובות הנוכחית שלך. למערכות מסוימות כמו XP ו- W2K יש מנגנוני הקצאת כתובות IP פנימיות. כמו כן, חשוב לדעת האם הפעלת ICS על המחשב, והאם בכלל כרטיס הרשת שלך מחובר למחשב אחר או לרכזת/מתג. הודעות שגיאה – מה בדיוק היתה הודעת השגיאה שקיבלת? (לא בערך, בדיוק, כולל מספרי שגיאה וכו’). לרוב, הודעת השגיאה נראית כמו כתב חרטומים עבור המשתמש הממוצע, אבל עבור העונה המקצועי יכולה ההודעה לתת כיוון מיידי לגבי הפתרון הדרוש. עד כמה שזה נשמע מוזר, חלק גדול מהשואלים חושבים שמסך כחול נמצא שם בשביל היופי. הוא לא, והוא מכיל מידע חיוני לפתרון התקלה. קח נייר וכתוב את הודעת השגיאה שמופיעה בו. כן, המספרים האלה לא נמצאים שם סתם, יש להם משמעות, לכן אנא דאג להעתיק אותם במדויק. מה כתוב ב- Event Log? למידע נוסף חפש במקורות הבאים: Read the Fucking Manual – RTFM – האם קראת את קבצי העזרה וה- readme השייכים לנושא? אם קיבלת RTFM בתגובה לשאלתך, הבנאדם שענה לך סבור שהיית צריך לחפש ברשת לפני ששאלת. סביר מאוד להניח שהוא צודק. חפש ברשת. אל תבוא לבכות אם לא טרחת אפילו לפתוח את קובץ העזרה. זה המינימום שאתה יכול לעשות למען עצמך. תוכל להוריד למחשב המקומי שלך את מערכת קבצי העזרה של W2K, וגם ל- E2K ומוצרים אחרים יש מערכות קבצי עזרה זמינים באינטרנט: Microsoft Knowledge Base – חיפשת בבסיס הידע של מיקרוסופט? ב- KB? לא? למה לא? מיקרוסופט טובה בדוקומנטציה. הבעיה שלך, עד כמה שהיא נראית לך מוזרה ולא צפויה, היא דבר שאולי גם הרבה אנשים אחרים הרגישו על בשרם, ואם כך, סביר להניח שמיקרוסופט פרסמה מאמר מסודר בעניין. זכור את הלינקים הבאים (אלה רק חלק מהם):
חיפוש בארכיון ובמקורות מידע נוספים – חיפשת בפורומים ובקבוצות דיון לפני ששאלת את השאלה שלך? יכול להיות שאילו היית הולך 2 דפים אחורה היית מוצא פיתרון פשוט שכבר נכתב מאה פעם באותו פורום. אל תוציא לעצמך שם רע. אל תהיה ישראלי כמו כולם. נסה לחשוב קדימה. חפש במנועי חיפוש ובמאגרי מידע אחרים לפני שאתה שואל. יתכן וכך תוכל לחסוך בשאלה עצמה, או, אם צריך, לספק מידע נוסף שיכול להיות חיוני לפתרון הבעיה: וירוסים, תולעים וקוד זדוני אחר – בדקת האם נדבקת בווירוס? איך בדקת? באיזו תוכנת בדיקה אתה משתמש? למתי היא מעודכנת? לא מעט התנהגויות מוזרות של המחשב ניתנות לייחוס להידבקות מווירוס זה או אחר. חפש קבצים מוזרים, חפש Processes שרצים במחשב ללא ידיעתך, חפש התרחשויות מוזרות (כמו מחיקה או היעלמות פתאומית של קבצים, או יצירה של קבצים חדשים בעלי שמות מוזרים). בכל מקרה דאג לסריקה מסודרת תוך כדי שימוש בקבצי העדכון האחרונים ביותר של יצרן האנטי וירוס שלך. במקרים אחרים, יכול AV שלא הוגדר כהלכה להרוס שרת Exchange או לגרום לנזקים אחרים, כולל ירידה משמעותית בביצועים וכו’. מקורות מידע (פרט לאתר של יצרן התוכנה עצמה):
שינויים שבוצעו במערכת לאחרונה – אילו שינויים נעשו במערכת בתקופה שקדמה להתפרצות התקלה? בדיוק התקנת כרטיס מסך חדש כשלפתע המערכת התרסקה במסך כחול? אתה לא חושב שזה צירוף מקרים מוזר? יותר מזה – למה אנחנו לא צריכים לדעת על זה? למה אתה מספר לנו על זה רק אחרי 3 הקפצות ותגובות סרק שלא פגעו במטרה? דוקומנטציה היא עניין חשוב שרוב הישראלים נוטים לוותר עליו כליל לאור תרבות ה”סמוך” הטיפוסית. לו היית מבצע רישום מסודר של הפעלות אותן ביצעת, לא היית מפתיע את מנהל הרשת השני. לו היית בונה תוכנית עבודה מסודרת למקרה של התפרצות ווירוסים לא היית רץ עכשיו באמצע הלילה לחפש דרייבר של טייפ גיבוי, והיית יודע בדיוק מה צריך לעשות ומי צריך לבצע את זה. תאימות חומרה והגדרות חומרה – חומרה, לוח, דיסקים, כרטיס מסך, דרייברים, עדכונים, שינויים שבוצעו לאחרונה, חומרה שכבר עשתה בעיות וכו’. האם בדקת תאימות חומרה ב- HCL? האם החומרה נבדקה על מערכת אחרת ופעלה? באיזה סדר התקנת את החומרה? האם בדקת את כל החיבורים? האם הורדת את כל הדרייברים העדכניים מאתרי היצרנים? עד כמה שזה נשמע טיפשי למשתמשים ביתיים רבים, מיקרוסופט וחברות אחרות יסרבו לתמוך בכם במידה והחומרה שלכם לא נמצאה תקינה על ידי צוות המהנדסים שלהם. אין טעם לעמוד על הראש ולנסות לבצע שיתוף אינטרנט עם מודם USB, ואילו הייתם טורחים לעדכן אותנו בנושא על ההתחלה, הייתם מקבלים תשובה ישירה ומיידית. עדכוני BIOS – האם אתה משתמש במערכת עם ACPI? האם עדכנת את הביוס שלך לאחרונה? ה- XP שלך מסרב להיכבות “פתאום”? בחלק מהמקרים יש לוחות שלא תומכים בצורה מלאה במערכות הפעלה מסוימות (כגון XP) . גשו לאתר של היצרן והתקינו את העדכון האחרון ללוח האם.
הגדרות דיסקים ומחיצות – האם יש מספיק מקום בדיסק והאם יש מחיצת NTFS? האם ביצעתם שינויים בהגדרות הדיסקים? האם השתמשתם בתוכנות צד-שלישי לביצוע פעולות בדיסקים? האם שיחקת בג’אמפרים של הדיסק? האם יש טרמינציה לדיסקים במקרה של SCSI? נראה לכם פשוט וטריוויאלי? אז למה לא סיפרתם לנו שהכל התחיל מזה שהרצתם PQMagic חצי שעה לפני שהתקלה הופיעה? Service Packs and Hotfixes – איזה Service Pack יש למערכת שלך? למה אתה לא משתמש בגירסה האחרונה ביותר? האם כל העדכונים האחרונים מותקנים על המערכות שלך? מדוע לא? על Blaster שמעת? על Code Red שמעת? על Nimda שמעת? כל אלה ואחרים היו יכולים להימנע אילו התקנת את ה- Patch או ה- Hotfix המתאים בזמן המתאים, שזה בערך יום אחרי שהוא פורסם רשמית. חשוב ביותר: מיקרוסופט ו/או כל חברת תוכנה/אנטי וירוס/אבטחה אחרת בד”כ לא נוטה לשלוח עדכוני תוכנה יזומים הביתה אליך. לאחרונה מסתובב וירוס חדש שטוען שהוא בכלל עדכון תוכנה מטעם מיקרוסופט. לא להאמין. לבדוק בעצמכם. לכו לאתר של יצרן התוכנה שטוען שהוא שלח את העדכון והורידו אותו (אם בכלל הוא קיים) משם, לא מאי-מייל שהגיע אליכם ממקור מפוקפק.
סדר התקנת התוכנות והעדכונים – באיזה סדר הותקנו התוכנות והתיקונים השונים? חשוב ביותר במיוחד למוצרים כמו NT4 ו- Exchange 5.5. ב- NT4 עברי קיימת בעיה של התקנת עדכונים לאחר ההתקנה של IE 4 ומעלה, וזאת בגלל נושא ההצפנה. בדוק את העניין. האם המערכת שלך היא Hebrew Enabled או שמא Hebrew Localized? העניין חיוני בעיקר במערכות NT4 ו- Win9X, שם התקנה של Service Pack או Hotfix שאיננו בשפה הנכונה עלולה להרוס לכם את המערכת בתוך שניות. לגבי התקנת עברית בצורה הנכונה במערכות ההפעלה השונות, ראה כאן: DirectX – איזו גירסה של DirectX יש לך?
Internet Explorer versions – איזו גירסה של Internet Explorer יש לך? איזה Service Pack יש לדפדפן שלך? עד כמה שהיינו רוצים, אי אפשר להיפטר לגמרי מהדפדפן שמיקרוסופט מכריחה אותנו להשתמש בו. מה שעצוב במיוחד הוא כל בעיות האבטחה שקיימות בו, ולכן חשוב מאוד להכיר את המוצר ואת הדרכים להגן עליו. לצערי, גם אני משתמש ביום יום ב- IE וזאת בגלל שיקולים כאלה ואחרים, אבל כשאני גולש לאתר שנראה לי קצת מפוקפק אני טורח לעשות זאת באמצעות FireFoxולא מתוך IE. בכל מקרה, המינימום שאתה יכול לעשות זה לדאוג לעדכן היטב את הדפדפן שלך באמצעות עדכון האבטחה האחרון שיצא (ראה לינקים בהמשך).
הצפנה ואבטחה – איזוגרסתהצפנהישעלהמערכתשלך? 40? 56? 128 ביט? העניין חיוני במיוחד במערכות הפעלה כמו NT4, בהן יש בעיות מוכרות בנושא ההצפנה וסדר התקנת ה- Service Packs. תוכנות נוספות, צד-שלישי, לא נתמכות, 16 ביט ואחרות – אילו תוכנות אחרות מעורבות? בלא מעט מהמקרים מותקנות על המחשב כל מיני תוכנות שמקומן לא שם בלשון המעטה. למה יש לך קאזה על השרת למען השם? קאזה, אימיול ואחרות מהוות פרצה וסכנת אבטחה קיומית על המחשב שלכם. לא רק שהן עלולות להרוס לך מרכיבים שונים בו (כמו למשל כתיבת עברית במספר יישומים שנפגעים מזה), אלא שמדובר בתוכנות שלעיתים חוטפות לך מרכיבים חיוניים במערכת (כמו למשל הגדרות הדפדפן), פורצות לך את המחשב לכל דורש, מטעינות לך וירוסים וסוסים טרויאניים במסווה של קבצים שאתה מוריד (ולעיתים גם בלי שתדע) וכל מיני רעות חולות נוספות. האם מדובר בשדרוג או התקנה נקייה? התקנה נקייה היא הרבה יותר “בריאה” משדרוג. אין כל היגיון לשדרג WIN3.11 ל- 98 ולאחר מכן ל- XP PRO, נכון? אז למה מיקרוסופט נותנים לנו את האפשרות הזו בכלל? להשתדל להתקין הכל מחדש עד כמה שאפשר, גם במחיר “איבוד” חלק מהתוכנות המותקנות. ממילא הכל חוקי אצלך אז כך שאין בעיה לחזור ולהתקין מחדש, נכון? 🙂 הגדרות חומרת הרשת – כרטיסי רשת 10/100/1000 Full or Half duplex? סוגי כבילה, מרחקים, האם ניסית כבילה אחרת, האם התחנה עובדת מנקודת חיבור אחרת על הפס או בקיר? לעיתים “המחשב לא עונה” בגלל נתק ברשת, כבל מוצלב שלא נבנה כהלכה, מרחק לא מתאים מהרכזת, נקודה לא טובה בארון ומה לא. היית צריך לבדוק את זה בעצמך, אבל לפעמים שוכחים. בשביל זה אני כאן. סקריפטים – האם יש לך סקריפטים כלשהם שמוגדרים לרוץ על העלייה? בדוק את מיקום הקבצים (על ה- DC, בשיתוף המתאים), בדוק את המשתנים בתוך הסקריפטים, בדוק תאימות למערכות הפעלה אחרות, בדוק מקומית, האם הסקריפט פועל עבורך אבל לא עבור משתמש אחר? האם הסקריפט רץ על המשתנים המתאימים? האם הוא רץ כשעושים עליו דאבל-קליק? בדוק הרשאות ועוד. גיבויים – באיזו תוכנת גיבוי אתה משתמש? באיזה טייפ גיבוי אתה משתמש? באיזה סוג מדיות? האם יש לך גיבוי מסודר? אם לא, למה לא? מתי היה הגיבוי האחרון התקין שלך? נושא הגיבויים קריטי למערכות כמו Exchange, ואם קרס לך השרת בגלל שכבר שנה לא ביצעת גיבוי והלוגים שלו תפסו לך את כל המקום בדיסק – אל תתפלא. מצד שני, אם כן ביצעת גיבוי מסודר אבל אתמול הרצת Offline Defrag למרות שהמלצתי נגד זה – אל תתפלא למה לא תוכל לשחזר חלק מהמידע שלך. תוכנות נלוות כדוגמת XML, .NET Framework, Java ואחרות. גרסאות, התקנה מחדש, תיקון במקרה הצורך. כל אלו הם רק קצה הקרחון. ברור שאין צורך לספר את כל ההגדה של פסח מחדש, אבל פירוט רב ככל האפשר רק יעזור, וממילא, אם לא תפרטו, מי שינסה לעזור לכם יצטרך לשאול שאלות הבהרה. תחסכו את זה מאיתנו. דוגמאותוכעת, לאחר שעברנו על חלק נכבד מהנקודות עליהן יש לתת את הדעת, בואו נראה יחד מספר דוגמאות לשאלות: דוגמאות רעות“למה אני לא מצליח לעשות נטמיטינג עם חבר שלי באמריקה, יש לי פס רחב של בזק” אין לי מושג. אולי בכלל אין לך נטמיטינג על המחשב. איזו מע’ הפעלה, סוג המודם, איך הרשת מחוברת? מה ניסית? האם יש פינגים? טרייס? “התקנתי את SP2 על וידוז איחס פי, והזבלים האלה מיקרוסופט דפקו לי את המערכת, עכשיו כלום לא עובד, והדפדפן שלי משתגע. איך פותרים את הבעיה?” אתה יודע מה? מגיע לך שתיחנק עם זה. “למה נאי לא מצליך לשות שחבות אני מנסה לפי המדריך ולא יוצא לי כלום אני לוחץ על בכפטור שמה למטה ואני חייב אתזה למחאר בשביל עבודת סיום לביצפר לי כי אן לי שער לעבודנ בבקשהההה תעזרן” אין לי שום דבר נגד דיסלקציה ואם אתה במקרה אחד שסובל מזה, אז קבל מראש את התנצלותי הכנה. אבל למען השם! מה אתה רוצה??? המינימום שאפשר לבקש ממך הוא שתשקיע טיפה יותר מאמץ ותשים כמה סימני פיסוק במקומות הנכונים. אי אפשר לעזור לך אם לא מבינים מה אתה מנסה לעשות, באיזו תוכנה ומה בדיוק אתה מנסה לעשות ומה קורה כשאתה מנסה. השתדלו לכתוב בצורה קריאה וברורה – אנחנו לא מחלקים ציונים, אבל קשה מאוד לקרוא שאלה בלי נקודות ופסיקים ומלאה שגיאות. השתמש בדקדוק תקני, ללא טעויות טיפשיות עד כמה שאפשר (אלא אם יש לך אישור מרופא), אל תזלזל בעצמך ע”י שימוש במילים פוגעות או בסלנג מטופש. אנשים יבחרו להתעלם מההודעה שלך אם היא כתובה בצורה עלובה, מתוך הנחה שממילא אין טעם לענות למישהו שלא יהיה מסוגל להעריך את התשובה. אם אתה כותב באנגלית – לעולם אל תכתוב ב- CAPS LOCK. זה נחשב גס, פוגע ומעליב, למרות שאתה, כישראלי, לא מבין על מה המהומה. כבד את הקוד ההתנהגותי של המקום בו אתה נמצא, אחרת פשוט יתעלמו ממך או יחסמו אותך מלכתוב שוב. דוגמאות טובות“יש לי 4 מחשבים בבית מחוברים ברשת מקומית. אחד מהם שרת Windows 2003 וכל השאר XP. כל המחשבים חברים ב- Domain עם AD והכל עובד כמו שעון. אתמול חיברתי מחשב נייד וצרפתי אותו ל- Domain. הוא מחובר לאותו Switch של המחשבים האחרים, מקבל IP מאותו DHCP, בקיצור הכל אותו דבר מבחינת קונפיגורציה כמו ה- XP האחרים. הבעיה היא שה- Log On ל- Domain מהמחשב הנייד לוקח כ- 3-5 דקות מהרגע שבו אני מאשר שם משתמש וסיסמה ועד שאני מתחבר בהצלחה. כל שאר המחשבים (כולל גם מ- Virtual Machines) אין שום בעיה וה- Logon מתבצע מיידית. מה עושים?” או למשל זאת “אני רוצה להגדיר Virtual Directory ב- IIS 6. אני רוצה לאפשר גישה למשתמש אנונימי בלבד לא Integrated. יצרתי Virtual Directory נתתי הרשאות Read, הגדרתי לקבל משתמש אנונימי והסרתי את ה- V מ- Integrated. כעת אני מקבל בדפדפן דף לבן שאומר שאין לי הרשאות. הגדרתי Permissions ב- IIS ובדקתי שעל הספרייה יש הרשאות NTFS מספקות. הורדתי את הגדרות ה- Security בדפדפן וזה לא עזר. איך ניתן לעשות זאת? תודה.” כל הפרטים הרלבנטיים בפנים, בלי הרבה מלל מיותר. השואל לא מזלזל באינטליגנציה שלנו, מראה שהוא ניסה פתרונות אחרים, מציע אלטרנטיבות, ומסביר את המצב שלו בדייקנות. השאלות הן מעניינות, מנוסחות היטב ומי שמבין ויכול – ישמח לעזור. תמונותבפורומים רבים ניתן להעלות תמונות כחלק מההודעה. כדאי להבין כמה נקודות בסיסיות לגבי התמונות: לא לכולם יש אינטרנט מהיר! נסו להעלות את התמונות שצריך ולא 20 תמונות ענק ברזולוציה של 1600X1200 שאמנם יראו את כל התהליך אבל רוב הסיכויים שאף אחד לא יטרח לחכות ולראות את כולן. תמונות ברזולוציה גבוהה הן יפות, אבל מעבר לנושא רוחב הפס הן גם מקלקלות את התצוגה וצריך לגלול כדי לראות את כולן. הקפידו לצמצם את התמונה לגודל של לא יותר מ- 640X480. אם אתה מחליט לשים את התמונות על האתר הפרטי שלך (למשל ב”נענע”) קח בחשבון שכל האתרים האלה מגבילים מספר כניסות ליום. אח”כ פשוט לא יראו את התמונה. באם הפורום תומך בהעלאת תמונות אליו בחר באופציה זו במקום אחסון התמונה באתר חיצוני. השתדל לעולם לא להעלות תמונות בפורמט BMP כיוון שהוא כבד משמעותית מפורמטים אחרים כדוגמת JPEG ו- GIF. רוב תוכנות הגרפיקה המובנות תומכות בפורמטים אלה. נסה להשתמש בהם עד כמה שאפשר. אם אתה חייב לעשות צילום מסך השתדל לערוך את התמונה כדי שרק החלק הרלוונטי ייראה, ולא כל המסך היפה שלך עם תמונת הרקע ושורת ה”התחל”. זה לא רלוונטי, זה לא מעניין אף אחד, וזה רק מגדיל את המשקל של התמונה. צילומי מסך ניתן לעשות גם באמצעות הכפתור המובנה במערכת, אבל אם תלחצו על מקש ALT בזמן שאתם לוחצים על כפתור Print Screen אז הצילום יהיה של החלון הפעיל בלבד, מה שבעצם עונה על הדרישות בסעיף הנוכחי. בנוסף, יש תוכנות צילום מסך מקצועיות (חלקן אף חינמי) שמאפשר לבצע לכידת מסך בצורה הרבה יותר מתוחכמת. אחרי ששואליםעקוב אחרי השאלה שלך בפורום – חלק מהפורומים המקצועיים מאפשר להירשם בזמן כתיבת השאלה לקבלת עדכונים בנושא השאלה שלך. אם לא, פשוט כנס לפורום פעם ביום וקרא את התגובות שהצטברו. לפעמים מישהו רוצה לעזור והוא זקוק לעוד פרטים, אבל אתה לא שם כדי לתת לו אותם… אין דבר יותר מתסכל (אותי לפחות) מאשר ניסיון שלי לעזור למישהו ששאל שאלה, אבל בגלל שהבחור החביב לא טורח לחזור ולקרוא את התגובות שהשאירו לו – הוא מחסיר מאיתנו מידע חשוב שהיה מקל עלינו מאוד לענות לו. רמת פעילות הפורום – תסתכל כמה פעיל הפורום בו אתה כותב. אם אתה רואה שכדי לקבל תשובה בפורום הספציפי הזה לוקח בערך יום, אל תקפיץ את ההודעה שלך לראש העמוד כל 30 דק’ עם כותרות מלאות דמיון בסגנון “up” ו “אולי בכל זאת” או “נו……………… מישהו כבר יכול לענות”. זה לא מנומס ולא מעודד אף אחד לעזור לך. לפעמים אנשים פשוט לא יודעים מה לענות. התעלמות או חוסר תשובה הם שני דברים שונים לחלוטין, למרות שקשה מאוד להבחין בין השניים. המשך האשכול והבנת התשובה – כאמור בסעיף למעלה, חשוב מאוד לחזור ולתת אינפורמציה נוספת, באם היא דרושה למי שמנסה לעזור לך. אבל לא פחות חשוב מזה הוא היכולת שלך להבין את התשובות שמציעים לך. אם מישהו מציע לך לבצע פעולה X, אל תגיב בהודעה שאומרת “אבל איך עושים את זה?”, זה זלזול בוטה בזמנו של האדם שמנסה לעזור לך, מוטב לך לנסח תשובה אחרת שמסבירה את הפעולות אותן אתה עומד לבצע, ואולי מבקשת הכוונה נוספת בנקודות מסוימות. הראה לנו שאתה מוכן לעבוד כדי להרוויח את התשובה שלך, זה יעודד אנשים לנסות ולעזור לך בהמשך. התנהגות נאותה, סבלנות ודרך ארץ – לא הצליחו לעזור לך? גם זה קורה. אנחנו בני אדם ולפעמים יש דברים שגם אנחנו לא מסוגלים לעשות. להזכירך, אף אחד כאן לא חייב לך כלום אז אין סיבה לקלל או להתלונן. אם קיבלת תשובה שלא מצאה חן בעיניך תוכל לחזור ולבקש בנימוס הבהרות, אבל לעולם אל תזלזל במי שמנסה לעזור לך, אפילו אם הוא מדבר שטויות (גם אתה דיברת שטויות כששאלת שאלה בסיסית, נכון?) תודה ומשוב (פידבק) חיובי – הצליחו לעזור לך? מצאת פיתרון אחר בעצמך? חזור לפורום או לקבוצת הדיון ושתף את כולנו בהצלחתך או בכישלונך. אין לך מושג כמה ניתן ללמוד מסתם קריאה של אשכולות מעניינים והבנה (לפעמים לעומק) של תהליכים ובעיות, והדרך המומלצת לפתרונם. תוכל לפרסם הודעת סיכום שמתארת את הבעיה ומה היה הפתרון שעבד לך, כשאפשר לשקול לצרף להודעה גם תודות אישיות לאותם חברים שהיו אלה שכיוונו אותך לעבר הפתרון. כך תוכל לרכוש לעצמך ידידם נוספים שישמחו לעזור לך בעתיד. המנע, עד כמה שאפשר, מהשיטה הישראלית של “בתודה מראש”. אנשים אוהבים שיגידו להם תודה, אבל לא מראש, אלא בתגובה לעזרה שהם טרחו לתת לך ובהתנדבות. “בתודה מראש” פוטר את השואל הישראלי הממוצע מהצורך להגיד את זה באופן אישי למי שעזר לו, ולכן היא לא מומלצת כלל וכלל. לסיכוםמאמר זה ניסה לעשות קצת סדר בשיקולים הטכניים וההתנהגותיים הדרושים לכתיבת שאלה מקצועית. אני מקווה שהצלחתי לגרום לכם להבין איפה טעיתם (אם בכלל), ואולי יחד נוכל להפוך את השהות שלנו כאן לנעימה יותר. |