ג’ומלה – להחזיר לכם את השליטה באתר שלכם

המאמר באדיבות Jetserver Web Services

שלום רב,

במאמר הבא אנסה להסביר מדוע כן כדאי להשתמש במערכת ניהול תוכן עבור האתר שלכם. אנחנו ממליצים על המערכת ג’ומלה, מבוססת קוד פתוח.

כמו בכל תחום אחר גם בתחום בניית אתרי אינטרנט ישנם אנשי מקצוע: אילו הם בדרך כלל מתכנת ומעצב, הבונים את האתר שלכם לאחר שהם הבינו את הצרכים שלכם.

מכאן והילך ישנם שני נושאים נוספים שכדאי שתכירו כבר בשלב הזה:

  • אחסון האתר – בסופו של דבר, האתר שלכם יישב על מחשב כלשהו (שרת למעשה) בעולם.
  • תחזוקת אתר – תחזוקת האתר בשוטף – עדכונים, שינויים ועוד שאתם כבעלי אתר מעוניינים לעשות (חשוב שהאתר יהיה מעודכן ו”חי”).

אתרים אם כן נבנים כתהליך ברור: זיהוי הצרכים שלכם, החלטה על ההיגיון של האתר, החלטה על עיצוב האתר, ביצוע , אחסון, תחזוקה. במילים אחרות אתם תלויים כנראה ביותר מאדם אחד שמחייב אתכם לפנות אליו בכל פעם שתרצו לשנות דבר מה באתר.

מה עושים אם כן לצמצם את התלות הזו וליהנות משליטה בתכני האתר שלכם?

האם ניתן להקים אתר אינטרנט בפחות כסף אבל ליהנות מתוכן רב יותר?

איפה כדאי לאחסן את האתר ומי יתחזק אותו עבורכם?

נסביר מספר מונחים ונסיים בהצגת מערכת ג’ומלה שהשימוש בה אינו כרוך בתשלום ואשר מחזירה לכם את השליטה באתר שלכם. בטוחני כי תקבלו את כל התשובות לשאלות שלכם.


דוגמא מהמשרד אחורי של ג'ומלה


“קוד פתוח” מול “קוד סגור”:

“קוד סגור” מתאר מצב ובו תוכנות נכתבות על ידי אנשי מקצוע בשפת תכנות מסוימת. כותב הקוד שומר לעצמו את כל הזכויות על קוד המקור ומעביר ללקוח את התוכנה במצב שהיא עובדת, אולם לא ניתן לגשת לקוד (בד”כ הקוד מוצפן או לא קריא). במצב כזה הלקוח דיי תלוי במי שכתב לו את התוכנה.

“קוד פתוח” מתאר מצב ובו אנשים רבים מפתחים תוכנה או קוד לשימוש כלל ציבור המשתתפים מתוך עניין ומטרות משותפות וללא קבלת תמורה. לכולם יש את האפשרות להשתמש בתוכנות הללו, להפיץ אותן ואפילו לבצע בהן שינויים. הקוד משתכלל כל הזמן כיוון ולהרבה אנשים ישנה גישה אליו ואתם המרוויחים האמתיים. שימוש בקוד פתוח מותנה בהסכמה לרשיון שימוש בקוד.

“קוד פתוח” ו”קוד סגור” רלוונטיים בכל הקשור לתחום המחשב: תוכנות יום יומיות כמו “מערכת הפעלה” של המחשב אשר אחראית על תפקודו. תוכנת ההפעלה יכולה להיכתב בקוד סגור כמו תוכנת חלונות ויכולה להיכתב בקוד פתוח כמו מערכת ההפעלה לינוקס.

גם אתרי אינטרנט בנויים יכולים להיכתב בקוד סגור או בקוד פתוח.

עבורכם המשמעות הכספית ברורה: קוד פתוח הינו “נחלת הכלל” ולכן אינו עולה מאום בעוד שקוד סגור מצריך קניית תוכנות פיתוח דבר שעולה לכם כלקוחות.

מערכת ניהול תוכן:

מערכת לניהול אתר הינה מערכת המאפשרת לאתר להיות דינאמי ללא תלות במפתח אתר.

מערכות ניהול תוכן המיועדות להקמה ולניהול אתרי אינטרנט מאפשרות הוספת דפים לאתר, ניהול תפריטים, ניהול חדשות ומודולים נוספים המערכת מאפשרת בקלות להכניס טקסט, לשנות את סוג וצבע הפונט להוסיף תמונה,לעמד טקסט ליד תמונה, לבצע העתקה והדבקה, הוספה או עדכון קישור שינוי פרמטרים של טבלה ועוד..

חשוב שמערכת ניהול התוכן תהיה “חכמה” כזו שמאפשרת לחומר הערוך להיות ידידותי למנועי החיפוש (וכמובן למנוע החיפוש הפופולארי גוגל) תגיות תיאור ומילות חיפוש. המערכת “חכמה” מייצרת עבור כל דף תוכן, דף פיזי עם שם ייחודי דבר שגורם לאתר להיות ידידותי יותר כאמור למנועי החיפוש.

בחינת אתרים אחרים הבנויים על המערכת ולבדוק האם הדפים הפנימיים שלהם מדורגים במקומות סבירים עבור מילים הנמצאות בכותרות הדפים

אז למה דווקא ג’ומלה?

ג’ומלה היא מערכת לניהול תוכן שמבוססת קוד פתוח, דבר שאומר שאתם יכולים לנהל את האתר שלכם באמצעות מערכת ידידותית גם אם לא למדתם תכנות אתרים. כדי לשנות דברים באתר שלכם אתם מקבלים מערכת לניהול הכתובה בשפה העברית ואשר מאפשרת לכם לשנות תכנים קיימים, להוסיף תכנים חדשים , להוסיף תמונות וקבצים נוספים (תמונה ואו קול) לחלק הזה של ניהול האתר קוראים “צד אחורי”. כל שינוי שתעשו יראה ב”זמן אמת” בצד הקדמי של האתר כלומר באתר עצמו.

זוכרים שדברנו על תלות במתכנת כזה או אחר? עם ג’ומלה אין לכם תלות באיש: אתם נכנסים מכל מחשב: בעבודה בבית וכו באמצעות סיסמא ומשנים מתי שבא לכם מה שבא לכם ומשנים, מעדכנים, ועוד.

ישנן מספר מערכות לניהול תוכן מלבד, אבל ג’ומלה הינה מערכת ניהול תוכן אפקטיבית יותר: למעלה מ – 200,000 איש בעולם מפתחים כל הזמן אפליקציות – כלומר יישומים עבור מערכת ניהול התוכן ג’ומלה כלומר המערכת מתפתחת כל הזמן ולכם יש אפשרות ליהנות מכל סוג של פיתוח שכזה בהווה או בעתיד.

כבר היום יש לג’ומלה יותר מ – 3000 תוספות למערכת: מערכת פורומים משוכללת, מערכת להקמת חנות וירטואלית, מערכת לניהול גלריות תמונות, מערכת לניהול קטעי וידאו כמו YouTube מערכות לניהול קהילות ועוד.

אחסון ותחזוקת מערכת ג’ומלה

נתחיל דווקא בתחזוקת המערכת: כיוון שעדכון התוכן המצוי באתר שלכם הינו בשליטתכם ואינכם תלויים באיש – תחזוקת האתר אינה עולה כסף. אשר לאחסון האתר: כיוון והמדובר באתר הכתוב באמצעות הקוד הפתוח עליו להיות מאוחסן בשרת המתאים לכך וניתן למצוא שרתים כאלו בקלות ובמחירים שאינם עולים על עשרות שקלים בודדים לחודש.

אם הכול חינם מה בכל זאת עולה?

שאלה מצוינת!

דרך אחת היא לעשות את הכול הדרך בכוחות עצמיכם: זיהוי הצרכים שלכם, בחירת קו עיצובי ועיצוב בפועל באמצעות אחת מתוכנות העיצוב הקיימות או בחירת תבנית עיצוב מתוך כמות אדירה הקיימת בחינם או בתשלום לא גבוה, העלאת מערכת לניהול תוכן לשרת יעודי, בניית כותרות לאתר ומילוי בתוכן.

סביר להניח שאם אינכם אנשי מקצוע שרוב הדברים נשמעים לכם כמו משימה בלתי אפשרית ובצדק.

דרך שנייה הינה לשכור את שירותיו של איש מקצוע אחד שיעבוד מולכם. בניגוד לגישה הקלאסית של לבחור מתכנת ולבחור מעצב ולאחר מכן להיות תלוי בשני אנשי המקצוע הללו עבודה מול אדם המגיע מהתחום הא חלופה שונה מכול הבחינות: ראשית אתם אינכם “מתחתנים” עם אותו איש מקצוע ולאחר הבניה הראשונית של האתר אתם אינכם תלויים בו בשום אופן. גם המחיר אטרקטיבי בהרבה, וסביר להניח שבכל הקשור לאנשי מקצוע נוספים הנדרשים לעבודה הנדרשת על ידיכם: גרפיקאי, חברת אחסון לאתר ועוד איש המקצוע ימצא לכם מישהו אותו הוא כבר מכיר מעבודות בעבר ונמצא אטרקטיבי .

מאמרים מומלצים